Immigration Museum deel 2 - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marion Hoeben-van der Putten - WaarBenJij.nu Immigration Museum deel 2 - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marion Hoeben-van der Putten - WaarBenJij.nu

Immigration Museum deel 2

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

15 Februari 2007 | Australië, Melbourne

Bij het imm. museum aangekomen vraag ik terloops aan de dame achter de balie; "are there any records of Dutch immigrants on the internet so that I can look them up at home?"
Nou dat was een overbodige vraag want na een klik op de computer met onze naam erop, en Eureka, daar stonden onze namen, met aankomst datum, ja Rob eindelijk het absolute bewijs, 5 juni 1957 aankomst Melbourne.
Met een brok in mijn keel kijk ik naar de gegevens, maar hoe krijg ik de files te zien?
"No problem" luidt het antwoord, "just write down the file numbers and see where they are kept." Again success, they were in Melbourne, in the National Archives.
"Just give them a ring and if possible they wil get them for you".
Nou zo gezegd zo gedaan, een vriendelijke dame zegt dat zij ze binnen een uur voor ons zal hebben, dus op naar The National Archives.
Snel met een taxi dwars door Melbourne, een rit van bijna een half uur voor nog geen tien euro, en ja hoor daar lagen ze al.
Ik zag de foto van mijn vader als jonge man van 37 en onze namen, waar we aan zijn gekomen, dat we getransporteerd waren naar Woodside en ook dat we op 4 augustus 1965 weer met de Patris uit Australie waren vertrokken.
In Canberra liggen de aplicatie formulieren van de aanvraag tot emigratie die, in Nederland zijn ingevuld dus dat wordt nog een reis down under.
We kregen nog veel meer informatie,ik wist me te herinneren dar er ook foto's van ons waren genomen door een krant, ook daar hadden ze info over.
So, hop on a taxi again and now to the library to see if our foto and an article was placed in the newspaper. In de Nat Lib. De krantberichten van 6,7 en 8 juni staan doornemen. Geen succes, maar wel informatie over het camp Bonegilla waar wij oorspronkelijk naar toe zouden gaan.
Een vriendelijke man zoekt de uitgever van een boekje dat over die tijd gaat voor mij op. Het is gelukkig nog te koop. We blijven dus nog maar een dag hier om nog wat meer te speuren en dan op naar Adelaide waar misschien nog meer info ligt over de immigratiekampen Woodside en Gepps Cross.

• 15 Februari 2007 - 00:05

Hans:

Kon je copieen van de fotos krijgen of heb je zelf fotos van de archieven genomen ?

• 15 Februari 2007 - 00:07

Marion:

Hans ik heb alles gecopieerd

• 15 Februari 2007 - 00:09

Marion:

Ik zie dat het bij jou 1 uur 's nachts is hier is het 11 uur in de ochtend.

• 15 Februari 2007 - 00:25

Joop Mul:

Als jullie weer terug zijn, in Nederland, zou het fijn zijn, als jullie kontakt maakten met Marijke Eysbertse. Ik GELOOF dat zij weer in Nederland woont. Zal dat nog even nagaan.

In januari van 2006 is er - op verzoek van Stephen Brady, de Australische ambassadeur in Nederland - een 3rde herziene druk verschenen van het boek: WHERE WATERS MEET.
    Hij gaf dit boek ook aan alle 275 gasten tijdens het Royal Gala Diner in Januari in Den Haag, verleden jaar (waar mijn foto's in dat menu/programma boekje stonden, en de kroonprins krokodilvlees at.
    In deze 3rde editie heeft Marijke Eysbertse een nieuw hoofdstuk geschreven over het BONEGILLA HERITAGE PARK dat in December 2005 officieel geopend werd door John Pandazopoulos, minister van Ethnic Affairs.
    Waar de schrijvers, Dirk en Marijke Eysbertse de eer hadden, ook aanwezig te zijn. Alexander Downer sprak over dit boek, dat aan de gasten cadeau is gedaan.

Dit nieuwe open-air museum omvat een groot gedeelte van het vroegere Bonegilla Migrant Camp. Er staan rijen hutten. Er is een million dollar nieuw bezoekerscentrum met interactive displays over de migranten die in Bonegilla waren.

De tentoonstelling WHERE WATERS MEET is permanent opgesteld in de originele eetzaal van het kamp, naast de keuken.

• 15 Februari 2007 - 00:29

Marion:

Joop, dat is inderdaad het boek waar ik het over had. Het is nog te koop, moet de uitgever bellen waar.
    Bonegilla moet maar tot de volgende reis wachten.

• 15 Februari 2007 - 01:29

Joop Mul:

Zo veel te doen en zien!!!
    Dat boekje stond op die zelfde boekenplank, waar ik jullie zo trots dat programma boekje liet zien.
    Toen Gerda van Hoorn hier was vertelde ze dat ze de Mr en Mvr Eysbertseontmoet had en ik DACHT dat dat in Den Haag gebeurde.

• 15 Februari 2007 - 02:44

Joop Mul:

Er is iets eigenaardigs aan de hand, Marion en Ruud.
    Ik heb dit al geschreven maar er ging iets fout en ik kon niet zien of het terecht gekomen is.
    Sorry als dit er nu 2x staat.

Email adres van de Eysbertsen:

eysbertsed@hotmail.com

Zij schreven:

Onze tentoonstelling WHERE WATERS MEET is permanent opgesteld in de originele eetzaal van het kamp, naast de keuken. Tot dusverre hebben alleen wij Nederlanders er nu dus een tentoonstelling. Maar er zijn plannen voor veel meer activiteiten, ook van de andere nationaliteiten.

Dit is een uniek museum, omdat Bonegilla het enige kamp is, waar nog iets van over is.

Door ons boek en onze tentoonstelling - die in Melbourne, Adelaide en in Nederland, in Den Haag en Heerenveen ,te zien was - hebben wij intensief meegewerkt aan de tot stand koming van dit museum.

Het museum heeft heel hard publiciteit nodig om het tot een sukses te maken, na al die millioenen die er door de regering ingestoken zijn.

Misschien kun je op je website ook vermelden dat het BONEGILLA HERITAGE PARK nu bestaat. Er zijn nog heel veel plannen. .

De Erasmus Foundation in Melbourne, de uitgevers van het boek, hebben ons, de schrijvers, gevraagd de distributie op ons te nemen. Het is prima als je ons email adres op je website vermeldt, dan kunnen de mensen ons mailen hoe aan het boek te komen.

Eind- citaat.
    Ik heb het dus op de
    dacc.com.au
    website gezet.

• 15 Februari 2007 - 07:14

Marion :

Zal het doen Joop, weet echter nog niet precies hoe ik het moet aanpakken, maar dat ik er actief mee aan de gang ga is zeker.

Marion

Traveling around the world is a passion I will never loose. At an early age I migrated with my parents Down Under. In 1965 the whole family went back to Amsterdam where I lived for more than 50 years. My first Auskoogie tour was in 2006/2007 where my mate, Rudolph and I went on my first memory tour. During the years we both have developed itchy feet, always searching for new horizons. We have shared many of them with our followers. Three years ago we decided to leave the Dutch grey skies for the sunny skies of the Costa del Sol. Now, finally settled in our new homeland and with a new motor home we have set our compas to the north, visiting family and old friends.